Så når det viste seg at første helgen i september kunne være en fin turhelg, så spurte jeg min sønn Ole Gustav om han kunne tenke seg å være med, noe han gjerne ville.
Vi startet torsdag 30.08 på ettermiddagen og kjørte til Flåm. Her er det gratis parkering, og min tanke var å overnatte i telt/hengekøye i nærheten av parkeringsplassen. Men så enkelt skulle det ikke være. For her fikk vi vårt første møte med "No camp" skiltene - og de var det mange av.
Så det ble å kjøre et stykke tilbake mot Aurland til vi fant en liten avkjørsel der Ole Gustav fant en liten grønn flekk - stor nok til å slå opp teltet på, og jeg fikk hengt opp hengekøya mellom to trær oppe i skråningen. Det ble ganske mørkt før vi var klar til å spise kveldsmat, som her besto i grillede pølser på medbrakt tur gassgrill.
![]() |
| Frokost i Flåm |
![]() |
| Det lille stedet Undredal |
Så det var en naturlig plass for lunch, som denne dagen besto av havregryngrøt, som er en av mine favoritter på tur.
Vi padlet videre innover fjorden, og neste stopp
![]() |
| Den lille bygda Dyrdal |
Min kollega Helge har både hus og bil i Dyrdal, og var grei å låne oss bilen sin til til sightseeing. Så vi gikk iland og kjørte en sightseeing tur opp, opp, og mere opp så langt vi kom.
Vi hadde planlagt å gå opp til fjellet/utsiktspunktet "Breiskredsnosi", og en mulig rute var å kjøre til topps i Dyrdal, og gå videre.
![]() |
| Bakka |
![]() |
| Kirken i Bakka |
I Bakka var det selvsagt også et stort antall "No camp" skilt, men vi fant et lite kratt der det var mulig å overnatte. Her ble og dagens middag (real turmat) tilberedt og fortært i mørket.
I Bakka var det skilt til offentlig toalett, og det viste seg at det var på kirkegården. Dette var imidlertid stengt, så vi tyvlånte toalettet på campingplassen i nærheten.
![]() |
| Bratt opp Rimstigen |
Lørdags morgen sto vi opp, spiste en god frokost, og tok fatt på turen opp Rimstigen. Denne skulle vise seg å være svært bratt, og når vi kom til skiltet 380moh, hadde vi gått 1 km. Det er ingen overdrivelse å si at yngstemann definitivt var den sprekeste av oss.
![]() |
| Etter ca en km møtte vi dette skiltet. |
![]() |
| Skarsvotni - 1000 moh |
De forklarte hvor vi burde gå, og vi burde fulgt deres råd.
![]() |
| Oversiktsbilde av Bakka |
![]() |
| Like nedenfor Rimstegfjellet. Breiskredsnosi til venstre |
Det så vi når vi var kommen på toppen av "Rimstegfjellet" - 1296 moih. Her var det nemlig en stor kløft over til "Breiskredsnosi" . Men vi var fornøyd med den utsikten vi hadde, og tenkte videre at det var knapt med tid til å gå rundt, så derfor ble det å snu å gå ned igjen, etter en liten kaffepause.
![]() |
| Fra Rimstegfjellet 1296 moh |
![]() |
| "Operaen" på vei inn fjorden |
Vel nede ble kajakkene satt på vannet, og vi padlet utover fjorden mot Undredal, der vi hadde tenkt å slå leir. Når vi nærmet oss, begynte det å regne, til tross for YRs lovnader om oppholdsvær! Skulle vi siste kvelden sitte i regnvær å spise middag? Jeg tok frem telefonen og sjekket om det var noe camping i Undredal, og jo det var det. De kunne tilby oss å leie en lavvo, Og etter litt diskusjoner ble vi enige om pris. OK - så er jeg ingen ekte Monsen, men når vi satt i lavvoen oppvarmet med elektrisk oljeovn, spiste vår porsjon med real turmat, og potetgull, til dessert, så angret vi ikke.Søndagen ble nok en flott dag som startet med frokost, og deretter padlet vi siste stykket tilbake til Flåm.
![]() |
| Nesten spektakulært med turistskip i Flåm |
På hjemveien kjørte vi den gamle fjellveien mellom Aurland og Lærdal som en liten avveksling. Stoppet bl annet ved Stegasteinen for å se på utsikten.
Alt i alt sitter vi igjen med masse gode minner og vil på det sterkeste anbefale turen til andre. Forøvrig er det en god kombinasjon med padling og topp tur.
![]() |
| Stegasteinen ved Aurland |
![]() |
| Utsikt til Aurland |

















Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar